Kom meer te weten over SEO! Wat het is, wat het doet en hoe je het doet!

SEO is een bekende term in de wereld van het internet en dan specifiek online marketing. Want SEO is immers belangrijk als je een website of webshop hebt en wanneer je beter gevonden wilt worden in zoekmachines zoals Google. Maar wat is SEO, wat doet het en nog belangrijker hoe doe je SEO?

In onze blog geven we meer informatie over wat SEO is en we geven handige tips en trucs over hoe je SEO kunt gebruiken om je vindbaarheid te verbeteren.

SEO betekenis; waar staat het voor?

SEO staat voor Search engine optimization en feitelijk houdt dit in dat je jouw website en webshop gaat optimaliseren om je posities in de zoekmachines te verbeteren. Want een hogere positie betekent ook meer organische bezoekers en dus ook een hogere conversie. Wees je er wel van bewust dat zoekmachine optimalisatie niet één taak is. Je moet namelijk op heel veel onderdelen optimaliseren als je wilt groeien. Natuurlijk heb je relevante content in de vorm van teksten en afbeeldingen nodig, maar je moet ook rekening houden dat de techniek van de website goed is. Echter zijn dit twee verschillende werelden.

Content is key

De sleutel tot het succes is goede content en met content bedoelen we teksten, afbeeldingen en video’s. Er zijn honderden factoren die het algoritme van Google beïnvloeden en alleen al door relevante informatie te delen kun je meer verkeer naar je website realiseren. Dit wordt ook wel organisch verkeer genoemd en is in tegenstelling tot advertenties (SEA) waarvoor je moet betalen gratis. Voordat je aan zoekmachine optimalisatie begint moet je goed nadenken over wat je nodig hebt om hoger in de organische zoekresultaten te komen. 

Heb je een SEO strategie nodig? Heb je een SEO specialist in huis of moet je iemand inhuren? Of heb je zelf genoeg kennis, maar vooral de tijd om te optimaliseren?

Hoe doe je SEO optimalisatie?

Wat mensen niet weten is dat SEO optimalisatie heel breed is, want je kunt bijvoorbeeld teksten herschrijven en voorzien van relevante zoekwoorden (ook wel keywords genoemd), je kunt je teksten voorzien van waardevolle afbeeldingen en video’s en je kunt ook bijvoorbeeld ervoor kiezen om te werken aan de snelheid van je website of aan de navigatiestructuur. Een SEO expert is op deze gebieden een vakspecialist en hij of zij weet ook na een goede analyse precies wat er moet gebeuren om je posities in zoekmachines te verbeteren. Een SEO specialist werkt ook intensief samen met product managers, developers en content specialisten om de beoogde doelstellingen om te groeien te kunnen halen.

Een goede SEO tekst schrijven

Met een goede tekst kun je meters maken, maar dan moet je de tekst wel op een bepaalde manier opbouwen. Zo is de lengte van de tekst cruciaal, want een te korte of juist een te lange tekst kan Google als irrelevant zien. Ook teksten die gekopieerd zijn worden door Google overgeslagen en je loopt zelfs het risico op penalty’s als je duplicate content op je website hebt staan. Linkbuilding is ook belangrijk en het is dus van belang dat je jouw teksten voorziet van zowel interne als externe links. En uiteraard moet je tekst ook een gezonde balans van zoektermen bevatten waar je ook op gevonden wilt worden. SEO specialisten kunnen in theorie teksten schrijven, maar doorgaans kiezen zij voor een samenwerking met content specialisten en tekstschrijvers.

Wat doet een SEO specialist?

Voordat er ook maar iets aan teksten, afbeeldingen, video’s of de code van je website wordt gesleuteld, maakt een SEO specialist eerst een uitgebreide analyse. Hij of zij gaat op zoek naar de bottlenecks en hij creëert een SEO strategie waarmee realistische doelstellingen worden bepaald. Op basis van de strategie worden taken uitgezet. Dat kan bijvoorbeeld het schrijven en verbeteren van teksten zijn, maar het kunnen ook technische aanpassingen zijn. Bijvoorbeeld om de laadtijd van een website te versnellen of om de content die op de website staat als Structured Data aan Google aan te bieden.

Wat is Structured data?

Over Structured Data kunnen we makkelijk nog een blog extra schrijven, maar het is feitelijk niets meer of minder dan het schematisch opbouwen van content. Zodat je eigenlijk de zoekmachine kunt vertellen welke content je aanbiedt en waar het voor staat. Een ervaren SEO specialist begrijpt hoe het werkt en hoe je het kunt toepassen om in ieder geval het zoekresultaat zelf te verbeteren. Ondanks dat het nog niet bewezen is dat deze schema’s ook daadwerkelijk voor een hogere positie in Google, Bing of Yahoo zorgen. Wel optimaliseer je de data en worden je zoekresultaten duidelijker. Met een bijkomstig voordeel dat ook de CTR toeneemt. Houdt er immers ook altijd rekening mee dat je niet alleen optimaliseert om Google tevreden te stellen, maar ook om je bezoekers en potentiële klanten te helpen!

SEO specialist inhuren, uitbesteden of zelf doen?

De grote vraag die bedrijven hebben is of je een SEO specialist moet inhuren of dat je SEO uitbesteed aan bijvoorbeeld freelancers en online marketing bureaus. Of dat je het gewoon zelf moet doen. Nu je inmiddels een goed beeld hebt van wat SEO is en wat er allemaal bij komt kijken, is het natuurlijk slim om er iemand dedicated op te zetten. SEO is geen verzameling van klussen die je eventjes naast je waarschijnlijk al overvolle takenpakket erbij doet. Een SEO specialist zorgt met de juiste aanpak, tooling en met zijn kennis voor het optimaliseren van je website of webshop en dat je doelstellingen om je ranking in Google te verbeteren worden behaald.

Wanneer je ervoor kiest om een SEO expert in te huren, sta je wel voor de uitdaging of je kiest voor een junior of een senior. Een senior weet immers veel meer en heeft waarschijnlijk in de praktijk al meerdere successen behaald. Terwijl een junior veel van de theorie af weet, maar in praktijk nog relatief onervaren is. Het grote verschil is dan ook het prijskaartje. Een senior is duurder dan een junior, dat ook niet meer dan logisch is. Het uitbesteden is dan vaak een betere keuze, omdat je dan niet hoeft te kiezen voor een senior of junior. Je kiest immers voor een oplossing tegen een bepaald tarief en je kunt ervan uitgaan dat het online marketing bureau of de freelancer die je kiest een vakspecialist is en op basis van jouw wensen jouw doelstellingen kan behalen.

Waar wacht je nog op, vraag nu een consult aan! 

Marketing Funnel Voorbeeld

Marketing Funnel Voorbeeld

Inleiding Bij het bouwen van een succesvolle online aanwezigheid en het genereren van waardevolle klantrelaties is een goed begrip van marketingfunnels essentieel. Een marketingfunnel is

Lees meer..

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *